Piñata

Jag tänkte visa en pinata jag gjorde till Mathildes födelsedag. Jag tyckte att det var onödigt att köpa en men det tog faktiskt en del tid att få den tjock nog så att den skulle kunna tåla några slag. De flesta har väl som barn prövat att göra papmache saker, det här är samma princip.

Det här behöver du:
Ballong med den storleken som du vill att pinatan ska ha.
Mjöl
Vatten
Målarfärg
silkepapper (frivilligt)
Istället för mjöl och vatten kan du använda tapetklister, det tror jag faktiskt att jag skulle rekommendera, speciellt om ni har det hemma redan.

Så här gjorde jag:
Jag köpte en stor ballong och så blandade jag 2 delar vatten och 1 del mjöl. Sen doppar man 10 cm breda tidningsremsor och kladdar på dem på ballongen. först gjorde jag ena halvan och lät det torka och sen vände jag ballongen och gjorde andra sidan och så upprepade jag processen ett par gånger. Jag lät det torka framför öppna spisen för att förkorta väntetiden lite..

När den var torr så prickade jag hål på ballongen och fyllde den. Jag fyllde den med olika pysselsaker till barnen (glitter, pennor, små papper mm.) och lite godis och sen täckte jag över hålet i botten . I toppen gör man 2 hål som man drar ett snöra igenom för att kunna hänga upp pinataen.

Sen är det bara att måla den som man vill. Här är det färdiga resultatet:

Det var en del jobb men det var uppskattat av både barn och vuxna!

Tips: för att det ska vara svårare för större barn och vuxna så låt dem ha ögonbind på sig och snurra dem ett par varv;) 

 


Kommentarer
Postat av: Hanna - Mode, smyckestillverkande och min vardag

Vilket bra tips. :-)

2010-11-16 @ 09:41:37
URL: http://hannafialotta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0